En skrotbil er jo per definition en bil, man ikke længere bør køre rundt i, da den er beredt til at blive skrottet kontant, omdannet til reservedele eller bare svejset om til andre brugbare dele.

Men måske betegner man egentlig bare ens bil som en skrotbil, selvom den stadig kan køre, hvorfor man fortsætter med at køre rundt i den.

Det er måske ikke altid lige smart af flere årsager, og det vil vi komme ind på i denne artikel.

Bemærk, at vi her ikke tænker på velholdte veteranbiler, der stadig er godkendt til at køre på vejene, eller vi mener biler, der har stået så længe, at de sådan set slet ikke er i stand til at køre længere og måske aldrig kommer til det – medmindre de bliver sat i stand.

Men angående disse skrotbiler, så kan det jo være, man har stor affektion for den her givne, gamle bil, der synger på sidste vers.

Man bliver ved med at reparere på den, selvom det medfører store udgifter på reservedele, og det ville i længden bedste betale sig at købe sig en ny bil enten nyere brugt eller helt fra helt ny af – men den slags kræver jo også en god sjat penge fra begyndelsen af, og det har man måske ikke.

Men hvis man er afhængig af den her bil, er det jo lidt uheldigt, hvis den er i sit livs vinter, og den så går i stykker, og man ikke kan bruge den mere – så er man på herrens mark!

Desuden forurener sådan nogle gamle biler også meget, og vi tør også godt gætte på, at de ikke kører så langt på literen, hvorfor selv sådan en post som udgift til brændstof er markant høj.

Derfor bør du nok overveje på kort sigt at kassere bilen og på anden vis finde ud af, hvordan du skaffer dig et nyt køretøj.